tisdag 16 januari 2007

Rond #2


Jag vann rond #1 på poäng, men hur ska jag kunna vinna rond #2?

Rond #1 var mellan mig och överheten, men rond #2 är mellan miget och jaget. Hur kan man vinna en så'n kamp?

Min höftskada gav upphov till en psykisk skada. Plötslig förpassades min kropp till en fyrtioårings kropp. Jag som tidigare var tidlös, som kunde göra det andra bara drömde om var plötsligt en vanlig människa. En människa av kött och blod som kunde skada sig. Min kropp värkte och uppmärksammade mig, varje gång jag skulle röra en muskel, att jag var en vanlig människa som måste söka läkare med sämre kunskaper om kroppen och livet än jag själv har. Vilken förnedring, femtio års träning till ingen nytta.

Hur ska jag då kunna komma tillbaka till mitt forna jag? Saken är att jag vet hur, men då måste jag isolera mig från omvärlden och leva som en eremit några månader, kanske ett år. Bara då kan jag, kanske, bli den jag var innan skadan.

Men vem kommer att förstå att jag måste försvinna för att återuppstå som en frisk varelse?

Det är som att spela schack mot sig själv, vem vinner, är det jaget eller miget? Jag vet att miget har den bästa chansen att vinna, men jaget är en fuskare och en lögnare och kan ställa till problem för miget. Så resultatet är långt ifrån givet.

Redan nu börjar jag känna mig starkare än en fyrtioåring, men kampen är hård och den kan dra på tiden. Kommer jag någonsin att bli tidlös? Kommer jag att förbli en vanlig dödlig och bli ett kolli lagom till pensionen?

Kampen handlar om ensamheten och evigt liv versus gemenskapet och ett för kort liv.

Vem som än vinner ronden kommer det att finnas två förlorare.

4 kommentarer:

ANNA-LYS sa...

In Respons:

Hola Carlos

Nu blev jag riktigt nyfiken ... hur ser lycka ut i online text kontext?

Kan det vara så att det inte har med kärlek till mig att göra utan till att samspråka om saker som engagerar? Inte vet jag men så tänker jag. Har du inte mer att diskutera om "Märk Världen"? :-(

*kram*

ANNA-LYS sa...

Hej igen ... och nu har jag läst din blogg ... fundelerar över om jag kan tillföra något vettigt .....

ANNA-LYS sa...

hmmmm hmm

hmmm


Du säger:
"Kampen handlar om ensamheten och evigt liv versus gemenskapet och ett för kort liv."
Vetenskapen säger att ensamma män dör i förtid ... du menar tvärtom ... vad är det som gör att du fungerar tvärsemot?

(( kram ))

FANCY sa...

OK, du undrar vem som blir vinnare i ett spel. njaa...blir det någon detet jaget osv. blir förlorare. det enda som kan vinna i ett spel är själva spelet...*L*...som jag ser det.