fredag 19 januari 2007

Meningen med TEAM


Ett team är en grupp människor, hoppas jag, som har olika idéer om hur ett företag ska drivas med framgång.

Alltså, de ska tänka olika men de ska ha samma mål. Det bästa för företaget.

Om gruppen bestod av människor som tänkte lika då skulle inte så många bra idéer kläckas i det företaget.

Då skulle räcka om gruppen bara bestod av en enda person.

Någon på bloggen frågade vad jag menade med detta inslag.

Det blir svårt att förklara. Det är detsamma som när man berättar en rolig historia men en lyssnare inte förstår poängen. En förklarig skulle förstöra det roliga med skämtet.

Därför förklarar jag inte. De som förstod andemeningen håller, kanske, med mig. De andra som inte förstår inslaget får vara utan. De är ju inte där.

Om man söker på nätet får man otaliga träffar om folk, privat eller organisationer som tycker att vi måste tänka lika, hur viktigt och bra det är att tänka lika osv.

För mig är de här personerna, som har behov att tänka lika som de övriga i gruppen, svaga personer som måste tillhöra en grupp för att inte känna sig ensamma. Att våga vara annorlunda i sitt tänkande skulle kunna innebära att de blev uteslutna ur gruppen och blir kastade ut i kylan.

Bevis på detta kan vi se här på bloggen när vissa bloggare utestänger andras åsikter genom att censurera kommentarerna de skriver i deras blogg.

Tänker du som jag får du komma in, annars ....

Men teamet eller bloggen fyller inte sin funktion om man bara släpper in de som tänker lika.

Visst är det tråkigt?

4 kommentarer:

ANNA-LYS sa...

Carlos

Människor i ett team som inte klarar av att hålla sig på saknivå .... blir aldrig en teammedlem. Teamet blir till ett just genom sina olikheter.

Tyvärr finns det fortfarande människor som flyter mellan sak och person. Ett exempel:

Ada: " - Jag tycker att vi ska satsa på röda gardiner."
Kålle: " - Typiskt Dig Din jä..a kommunist"

Exemplet ovan är ett typexempel på att Kålle inte håller sig till sakfrågan "Gardinerna" utan förflyttar sig under samtalet över till fokus på "Personen Ada" ... ett så kallat personligt påhopp. Det är dessa personpåhopp som bloggare i allmänhet inte publicerar.

Detsamma gäller om man kommenterar sak typ Gardinerna, i nästa möte, ett möte som kanske gäller avdelningens friskvård. En Gardin eller Personpåhopp hör inte heller hemma i teamets nuvarande diskussion.

I verkliga livets team/arbetslag finns alltid en Kålle. Kålle kan vara den duktigaste på arbetsplatsen, men platsar inte ändå för att han förstör alla försök till teamarbete genom att alltid byta fokus, eller vara på rätt plats vid fel tidpunkt.

Censurera går ju inte varken med tippex, tejp eller radergummi ... varken i verkliga livet eller på bloggar. Däremot kan man på bloggar låta bli att publicera OM man är vänlig nog att upplysa vederbörande på ett trevligt sätt i mening att inte skada.

Freedom of Speech måste alltid vara under ansvar ... tyvärr saknar en del denna interpersonella kompetens.

Carlos sa...

Hej min kära Anna-Lys!

Det ser ut som om vi tänker i samma banor när det gäller betydelsen av Team, men hur är det med alla de andra som bara som är tvungna att dela ens tankar för att de inte har några egna? Vad är det som driver dem att tillhöra en grupp ja-sägare?

Visste du att Sushi betyder risrätt?

Kram på dig
Carlos

ANNA-LYS sa...

Du skriver:

Bevis på detta kan vi se här på bloggen när vissa bloggare utestänger andras åsikter genom att censurera kommentarerna de skriver i deras blogg.

Tänker du som jag får du komma in, annars ....


Du och jag är på 1000 mila avstånd ifrån varandra. Jag menar att jag har rätt att värja mig mot personliga påhopp eller/och folk som bara är ute efter att gagga ... VAD är du ute efter???

Hur kan du först ha en åsikt MOT moderation på bloggar, sen när jag är av avikande åsikt, så vänder du dotalt OM!?!

Steven sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.